Welkomstprogramma jeugdtrainers van start in Bakhuizen

24 maart 2022 14:45

Om alle startende en vrijwillige jeugdtrainers in hun rol te ondersteunen, is de KNVB afgelopen seizoen gestart met een pilot bij 36 voetbalverenigingen: het welkomstprogramma jeugdtrainers. Dit seizoen wordt het programma uitgerold bij nog eens 135 verenigingen, waaronder de RKVV Bakhuizen.

Het welkomstprogramma bestaat uit vijf onderdelen. Het programma start met een aantal introductiemails. Daarmee krijgen de trainers toegang tot het Assist Trainersdashboard: een centrale online omgeving vol kennis en oefeningen. Daarnaast is de Aftrapmodule ontwikkeld, een gratis basismodule van de KNVB voor iedereen die van start gaat als jeugdtrainer. De module bestaat uit twee e-learning-modules en een praktijkbijeenkomst op de vereniging. Het laatste onderdeel is de aandacht en ondersteuning om aan de slag te gaan met het creëren van een veilig sportklimaat en het aanvragen van een VOG voor alle trainers.

“We vinden het belangrijk dat trainers hun kennis kunnen verbreden. Zo organiseren we minimaal twee maal per seizoen een interne bijeenkomst, bieden we e-learnings aan en hebben we vorig jaar samen met de KNVB twee sessies over ‘de 4 inzichten van trainerschap’ georganiseerd. Toen we ons begin dit seizoen konden inschrijven voor het welkomstprogramma wisten we dat we er snel bij moesten zijn, slechts 135 verenigingen konden mee doen. Het welkomstprogramma stimuleert trainers tot nadenken; hoe verzorg je nou een goede training aan een groep kinderen, en hoe ga je met zo’n groep om?”, aldus Geert de Ridder, jeugdbestuurslid en zelf ook trainer.

Afgelopen maandag vond de praktijkbijeenkomst plaats op het complex van RKVV Bakhuizen. Trainers van zowel Bakhuizen als NOK uit Oudemirdum waren uitgenodigd. De junioren van beide verenigingen voetballen in een samenwerkingsverband; de teams zijn samengesteld uit spelers, trainers en leiders uit zowel Bakhuizen, Oudemirdum en omstreken.

Geert: “Het was een mooie en leerzame avond. We begonnen met een introductie door de cursusleider van de KNVB in de kantine en gingen daarna al snel het veld op. Twee trainers verzorgden daar twee oefenvormen, daarna volgde een korte wedstrijd. Na de praktijk op het veld gingen we de kantine weer in om te evalueren en verder in te gaan op de rol van jeugdtrainer. Hier werd ook verder ingezoomd op het pedagogische aspect.”

Vanaf het seizoen 2022/’23 heeft de KNVB de ambitie om alle verenigingen en startende trainers deel te laten nemen aan het programma. Hiervoor kunnen de verenigingen contact opnemen met de KNVB. “Wellicht dat we aankomend seizoen wederom gaan deelnemen, zodat ook andere trainers uit de omgeving in de gelegenheid zijn om de bijeenkomst bij te wonen. Want door jeugdvoetballers te voorzien van een trainer die in de basis gekwalificeerd is, zullen kinderen optimaal spelplezier ervaren, zich in een veilige omgeving kunnen ontwikkelen en ook langer blijven voetballen.”