Van het jeugdbestuur - Terugblik eerste seizoenshelft

13 december 2022 23:15

De eerste competitiehelft zit er weer op. Na een laatste koude speelronde is de conclusie dat we weer veel plezier op de velden hebben gezien en dat vrijwel alle teams zich ontwikkelen en vooruitgang boeken.

We hebben weer een nieuwe lichting kabouters, die alweer mooi wat keren in actie zijn geweest dit seizoen. Ook in de zaal hebben ze afgelopen week de eerste ervaring kunnen opdoen.
De JO07 speelt voor het eerst een volledige competitie, dit doen ze voortreffelijk. In de najaarsreeks zijn ze boven buurtvereningen Balk, CVVO, Workum en Hielpen geëindigd.
De JO08 heeft ook een leuke competitiehelft achter de rug, ze zaten in een mooie poule waarin er wedstrijden werden gewonnen en verloren. De JO09 heeft misschien wel het record aantal doelpunten verbroken. Bijna wekelijks werd met dubbele cijfers gewonnen. Na de winterstop zullen ze het zwaarder gaan krijgen en mogen ze dan eindelijk aan de bak.

De JO10 is na een makkelijke eerste fase gepromoveerd naar de tweede klasse. Ook hier werden een aantal wedstrijden goed gewonnen, maar heeft de jeugd ook een aantal keren hun meerdere moeten erkennen. Voor de JO11 verliep de start van het seizoen wat hetzelfde, winnaar van de eerste fase met promotie naar de tweede klas. Dit laatste was echter wat te hoog gegrepen voor het team bleek in de tweede fase.

Bij onze combinatie teams hebben we veel overwinningen gezien. De JO13 is na een moeilijk eerste seizoen op het grote veld, afgelopen jaar, nu gewend en helemaal los. Er wordt erg leuk getikt en ze zijn dan ook tweede geëindigd in de tweede fase. Ook de JO15 is tweede geëindigd in hun klasse, het was wat lastig op gang komen met spelers uit maar liefst drie verschillende teams van afgelopen seizoen, maar inmiddels hebben ze elkaar weten te vinden en begint het echt een team te worden.
Tenslotte de JO19. Na een goede eerste fase volgde promotie naar de eerste klasse. We hebben veel goede wedstrijden gezien met onder andere een overwinning in de derby met Balk, met een vierde plek als resultaat.

Zaalvoetbal
De komende weken zoeken we de zaal op. De kabouters en JO07 zullen in de kerstvakantie een training in de zaal krijgen, vervolgens zullen ze in januari en februari deelnemen aan het zaaltoernooi van de ZWH. De overige pupillen teams zullen op drie zaterdagochtenden met hun team in de Gearte trainen. Zij spelen daarnaast het jeugdmixtoernooi op 30 december in de Gearte. De junioren zullen na een training in de zaal begin januari gaan deelnemen aan het JOFK zaaltoernooi in Franeker.

Training van SC Heerenveen
Eind oktober hebben vrijwel alle jeugdteams een officiële training van SC Heerenveen aangeboden gekregen. De jongste teams begonnen met wat fun oefeningen, gevolgd door voetbaltechnische vaardigheden en een partijvorm. Bij de JO13 en JO15 kwam het passen, draaien en afhouden van de tegenstander aan bod. Het waren twee bijzondere avonden voor de jeugd en het was mooi om te zien dat er ook wat trainers en leiders kwamen kijken.

Bingo
In de oktober is er ook een bingo georganiseerd voor de jeugd. Maar liefst 55 jeugdige bingospelers waren aanwezig. Daarmee was het een erg geslaagde middag.

Erkend leerbedrijf
Sinds eind september mag RKVV Bakhuizen zich officieel een erkend leerbedrijf noemen. Met de erkenning, afgegeven door het SBB, is het mogelijk dat o.a. CIOS studenten hun stage kunnen uitvoeren bij onze vereniging om zo ervaring op te doen in het organiseren en begeleiden van activiteiten en trainingen. Tegelijkertijd kunnen we met een extra begeleider meer individuele aandacht aan de jeugdspelers bieden.

Momenteel lopen er twee stagiairs mee bij zowel bij de jo11 als de jo09. We wensen ze veel succes met het verdere vervolg van hun stage!

Nieuw jeugdbeleidsplan
We zijn blij om te kunnen mededelen dat we afgelopen week ons nieuwe jeugdbeleidsplan hebben kunnen publiceren. Het beleidsplan is te vinden op de website. Doel van het document is om structuur te bieden aan kader, leden en besturen van zowel Bakhuizen als NOK met betrekking tot het jeugdbeleid van de samenwerking. Met het beleidsplan wordt duidelijk gemaakt wat kader en jeugdleden kunnen verwachten en wordt duidelijk gemaakt hoe we dit willen organiseren.

In het verlengde van het jeugdbeleidsplan zijn we momenteel ook aan opleidingsbehoeften van trainers aan het inventariseren.
In de tweede seizoenshelft gaan we verder met sheets per leeftijdscategorie, om de rode draad door de jeugdopleiding zichtbaar te maken. Tevens bieden we hiermee ook extra handvatten aan leiders en trainers.
In februari gaan we weer een bijeenkomst samen met de KNVB organiseren, waarbij we ook het veld op gaan om de kennis in de praktijk te kunnen brengen.

Bij deze hopen we iedereen weer wat bijgepraat te hebben. We maken er wat van de komende weken in de zaal en willen iedereen alvast een fijne feestdagen wensen!

Het jeugdbestuur
Johan, Sierd, Trudy, Pieter, Geert, Steven