Positieve sportcultuur

Nationaal sportakkoord

"De ambitie is dat overal met plezier, veilig, eerlijk en zorgeloos gesport kan worden. Plezier in sport is het fundament voor een leven lang sporten en bewegen. Winnen en verliezen horen bij de sport en dat kan leiden tot spanningen. Dit mag echter nooit ten koste gaan van het plezier van de sporter, het sportende kind en andere kwetsbare doelgroepen zoals minder validen. Uitsluiting en discriminatie gaan we tegen. Dat vraagt aandacht van iedereen en om ondersteuning van bestuurders, trainers, begeleiders en ouders om dit klimaat te creëren. Dit alles met als doel de jeugd langer aan de sport te binden en de kans te vergroten dat zij op latere leeftijd actief blijven binnen een sportvereniging als sporter en als vrijwilliger."

Deze zinnen zijn terug te lezen binnen het onderwerp `Positieve sportcultuur` in het Nationaal Sportakkoord. In het Sportakkoord zijn tevens een aantal maatregelen opgenomen die door clubs toegepast en uitgevoerd kunnen worden. Bij RKVV Bakhuizen hebben we een aantal reeds succesvol opgepakt.

Begeleiding van (mini-)pupillen

Bij RKVV Bakhuizen willen we dat alle kinderen met plezier trainen en spelen. Op een leuke manier kennismaken met het voetbal, op een mooi complex en in een veilige omgeving, een klein feestje om de naar de club te gaan.

Met dit als doel hebben we de volgende informatie en tips uitgewerkt, waar we ons natuurlijk zoveel mogelijk aan willen houden:
- Algemene informatie (mini-)pupillen
- Begeleiding (mini-)pupillen
- Wedstrijdtips voor ouders

De 4 inzichten van trainersschap

Structureren, stimuleren, individuele aandacht geven en regie overdragen zijn vier belangrijke kernkwaliteiten voor trainers en coaches. Samen met de KNVB hebben we in het seizoen 2020/2021 enkele online sessies kunnen aanbieden aan onze jeugdtrainers.

Meer informatie over dit onderwerp is te vinden op de site van de KNVB:

of zie dit filmpje:

Interesse?

Heb jij deze sessies gemist maar wil je hier wel graag meer over weten? Laat het het jeugdbestuur weten en dan regelen we de e-learning `Een beetje opvoeder` voor jou, waar dit onderdeel van is.

Een beetje opvoeder

Training geven en coachen van een team of individu is leuk én een hele uitdaging. Van dartelende dromerige jonge huppelmeisjes in een mooie nieuwe outfit tot wild rondrennende mannetjes bij de jongste jeugd. Dat is een hele kunst, dat begeleiden van jonge sporters. Inspiratie en hulp daarbij kan soms heel handig zijn.

Voor trainers en begeleiders bieden we daarom de e-learning `Een beetje opvoeder` aan, die op kosten van de club gevolgd kan worden.

Wat je leert:
- je maakt kennis met de nieuwste inzichten over effectief coachen en trainen
- je krijgt veel praktische tips die je direct kunt toepassen in de praktijk
- je kunt al meteen actief aan de slag met de opdrachten, zo zie je snel effect tijdens de training
- je ontwikkelt je didactische en pedagogische vaardigheden

Wat het je oplevert:
- de kinderen beleven nog meer plezier aan jouw coaching of training
- je coach of traint makkelijker, beter en met meer plezier
- je haalt het allerbeste uit de kinderen die je begeleidt
- je weet soepel om te gaan met lastige of stressvolle situaties

Geen droge stof maar korte stukjes, afgewisseld met nuttige filmpjes, luister fragmenten en interessante vragen.

Interesse?

Laat het het jeugdbestuur weten en dan regelen we de e-learning `Een beetje opvoeder` voor jou!

Herkennen en voorkomen van grensoverschrijdend gedrag

Door op tijd te kunnen signaleren én de beschikking te hebben over de juiste tools en competenties kun je grensoverschrijdende situaties bijsturen of erger voorkomen. Enkele bestuursleden hebben daarom de e-learning `Herkennen en voorkomen van grensoverschrijdend gedrag` gevolgd. Op basis daarvan hebben we ook ons huisreglement en gedragscode verder aangescherpt en hebben we verdere acties in gang gezet op het vlak van een veilig sportklimaat.  Voor meer informatie hierover zie de pagina Veilig sportklimaat op onze website.