Wedstrijdtips voor ouders

Voor de wedstrijd
– Laat je kind duidelijk weten dat je trots bent, ongeacht de uitslag.
– Leg de nadruk op plezier beleven. Plezier en een sportieve wedstrijdmentaliteit kunnen leiden tot betere prestaties.
– Wens kinderen voor de wedstrijd en training veel plezier!
– Beloof je kind geen euro voor elk gescoord doelpunt.

Tijdens de wedstrijd
– Coach je kind niet tijdens de wedstrijd of training, daarvoor is de coach aangesteld. Laat ze lekker spelen en zelf ontdekken.
– Moedig sportief aan: niet alleen je eigen kind. Toon enthousiasme en steun je kind en andere spelers.
– Ga niet bij het doel of naast de coach staan.
– Laat je emoties niet de vrije loop.
– Respecteer de beslissingen van de scheidsrechter.

Na de wedstrijd
– Stimuleer je kind de scheidsrechter te bedanken en tegenstander een hand te geven.
– Toon waardering voor de manier waarop je kind heeft gevoetbald: enthousiast, met inzet en benoem niet alleen de prestatie of het resultaat.
– Vraag na de wedstrijd of training: ‘En... Heb je plezier gehad vandaag?’, ‘Wat heb je geleerd vandaag?’ of ‘Wat was de mooiste actie tijdens de wedstrijd?’ en vraag bij een overwinning dus niet meteen ‘Heb je ook gescoord?’. Plezier is immers het belangrijkste.
– Focus bij teleurstelling op dingen die goed zijn gegaan tijdens de wedstrijd of training.