Praktijkbijeenkomst voor jeugdvoetbaltrainers

27 december 2022 23:30

Op vrijdag 17 februari organiseren RKVV Bakhuizen en SV NOK samen met de KNVB een bijeenkomst voor jeugdvoetbaltrainers uit de regio. De bijeenkomst is onderdeel van de aftrapmodule, een gratis basismodule van de KNVB voor iedereen die van start gaat als jeugdtrainer of zich verder wil ontwikkelen in deze rol.

Als jeugdtrainer sta je voor een aantal heel mooie uitdagingen: alle spelers van jouw team heel veel plezier laten ervaren en de mogelijkheid bieden om zich optimaal te kunnen ontwikkelen door een fijne voetbalomgeving voor ze te creëren. Een omgeving waarin de kinderen, binnen het team, zichzelf kunnen zijn, eigen keuzes mogen maken, ervaren dat ze zich positief ontwikkelen en waarin de trainer een belangrijke rol speelt. Hij of zij begeleidt ze voor, tijdens en na wedstrijden en trainingen, is voor de spelers en hun ouders hét gezicht van de vereniging én is een rolmodel. Dat is een rol met een grote verantwoordelijkheid, waar de jeugdtrainers veel plezier aan kunnen beleven en voldoening uit kunnen halen.

Om jeugdtrainers hierbij te assisteren organiseren beide verenigingen de aftrapmodule waar de praktijkbijeenkomst onderdeel van is. Om 18.15 uur wordt gestart in de kantine van SV NOK maar al snel zullen de deelnemers het veld op gaan waar een jeugdtrainer van de eigen vereniging wordt gevolgd tijdens een wedstrijdsituatie en een trainingssituatie. Naar aanleiding van de praktijk wordt samen met de jeugdtrainer, de docent en alle deelnemers verder ingegaan op de rol van jeugdtrainer.

De onderwerpen die behandeld zullen worden deze avond zijn:
• De vier kwaliteiten van een trainer: structureren, stimuleren, individuele aandacht en het overdragen van regie
• In de praktijk: het begeleiden van kinderen voor, tijdens en na een training/wedstrijd
• Rinus, de online assistent-trainer die je trainingen, voetbalvormen en interessante artikelen biedt
• De vraag: hoe houden kinderen plezier in voetballen?
• Jouw positie in de vereniging
• Mogelijkheden om je nog verder te kunnen ontwikkelen

Ben je jeugdtrainer en wil je hier graag bij zijn? Schrijf je dan voor 1 februari in via onderstaande website. Bij inschrijving krijg je tevens toegang tot het assist trainers dashboard van de KNVB waarop veel gerelateerde informatie te vinden is. Ook komt er een e-learning beschikbaar om je verder te verdiepen.

De bijeenkomst is gratis en duurt drie uren. Er kunnen maximaal 20 trainers deelnemen. Voor verdere vragen neem contact op met [email protected]